My Blog List

Friday, August 13, 2010

KULIAH MELALUI WEB

Salam Sejahtera semua,
Saya ingin berterima kasih kepada Tn Hj Nazri selaku pesyarah Isu-isu ICT dalam pendidikan kerana memperkenalkan kepada kami dunia ICT yang sebenar yang selama ini kami sememangnya ketinggalan dalam bidang ini. Teknologi yang amat saya kagum adalah pembelajaran melalui web atau melalui internet. Di sini pensyarah menggunakan laman 'Dimdim' untuk menjalankan kelas bersama kami.
Saya berasa pembelajaran dalam 'Dimdim' adalah sangat bagus kerana ia boleh dijalankan pada bila-bila masa walaupun pelajarnya berada jauh daripada kampus. Contohnya seperti saya yang tinggal di negeri Kedah dapat mengikuti kelas dengan Tn Hj yang menjalankan kelas di UPSI Tanjung Malim. Selain dapat mendengar kuliah daripada kelas ini, kami juga ditunjukkan slide 'powerpoint' berkaitan dengan tajuk yang dibincangkan. Selain itu kami juga boleh berkomunikasi dengan rakan sekelas yang berada di berlainan tempat. Rakan-rakan sekelas juga amat ramah dan sanggup memberi pertolongan apabila saya memerlukannya.
Walaupun pembelajaran web ini amat canggih dan memudahkan kami kerana tidak perlu berulang jauh untuk mendapatkan kuliah, tetapi ia juga mendatang sedikit masalah kepada saya kerana kita memerlukan line internet yang agak kuat untuk kualiti paparan yang jelas dan tanpa tersekat-sekat. Saya hanya menggunakan broadband dan di rumah saya line internet agak lembap, jadi saya terpaksa menggunakan internet di kedai nasi kandar "Nasmir"
Walaupun ada sedikit masalah, tetapi ia amat memudahkan dan berkesan dalam pembelajaran. Oleh itu, saya berharap teknologi ini dapat diperluaskan untuk subjek yang lain selain daripada subjek ICT sahaja. Untuk pembaca blog yang ingin tau lebih lanjut tentang program ini boleh layani laman web ini http://my.dimdim.com/

1 comment:

  1. betul tu.. saya pun setuju sangat jika penggunaannya diperluaskan untuk subjek2 lain..

    ReplyDelete